Afvalpas
Om de ondergrondse container voor restafval te gebruiken en toegang tot het Scheidingsdepot te krijgen heeft u een afvalpas nodig.
- Meer weten over het tarief voor restafval, kijk op afvalstoffenheffing.
- Meer weten hoeveel restafval u aanbiedt, bezoek het bewonersportaal.
Neem contact op met de gemeente en bel naar (0297) 513 111 of stuur een e-mail naar uithoorn@kliko.nl.
Als nieuwe inwoner kunt u gratis een afvalpas aanvragen via telefoonnummer (0297) 513 111 of aan de balie van het Klant Contact Centrum (KCC), tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. De afvalpas is gekoppeld aan uw woonadres. Gebruik NIET de pas van de vorige bewoner(s).
U kunt de container openen door de afvalpas ongeveer 3 seconden tegen de paslezer te houden. Zodra u ‘klik’ hoort, opent u de container. U legt uw afvalzak in de trommel en sluit de container. Tot en met 31 december 2024 betaalt u geen tarief per aanbieding. Kijk voor meer informatie op uithoorn.nl/afvalstoffenheffing.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Om de container te openen moet u de afvalpas ongeveer drie seconden bij de paslezer houden tot u een “klik” hoort. Lukt het niet? Probeer dan een andere container of maak een melding via de BuitenBeter app en geef het containernummer door. Uw afval naast de container neerzetten is verboden. Voor deze overtreding ontvangt u een boete vanaf 120 euro.
Nee, er is één afvalpas voor uw woonadres. De afvalpas is gekoppeld aan uw woonadres en niet aan een persoon. U kunt dus geen extra afvalpas aanvragen.
Een containeropening is pas afgerond als de container geopend is en vervolgens weer wordt gesloten. Bij een volle container of een defecte container wordt er dus niet betaald als na 1 januari 2025 het tarief geldt. U kunt in het bewonersportaal controleren of deze onterechte aanbieding is geregistreerd. Is dat wel het geval, neem dan contact op met het Klant Contact Centrum via (0297) 513 111.
U kunt met uw afvalpas tot 1 januari 2025 gratis de ondergrondse restafvalcontainers gebruiken voor uw hondenpoepzakjes of opgeraapt zwerfafval. Vanaf 1 januari 2025 kunt u, naast het netwerk wat er al aan openbare afvalbakken is, gebruik maken van drolinettes (voor zakjes met hondenuitwerpselen) en zwerfafvalkleppen op ondergrondse restafvalcontainers. Een afbeelding van de zwerfafvalklep vindt u in deze presentatie Agendapunt 08. Presentatie Eerste uitwerking fase 2 grondstoffenbeleid – 15 mei 2024.
Nee, bedrijven betalen geef afvalstoffenheffing en maken gebruik van een particuliere inzamelaar. Voor meer informatie kijk op uithoorn.nl/ondernemen, bedrijfsafval.
Verhuizen buiten Uithoorn: de afvalpas kunt u inleveren bij de receptie van het gemeentehuis van Uithoorn of opsturen naar Postbus 8, 1420 AA Uithoorn.
Verhuizen binnen Uithoorn: lever uw afvalpas altijd in bij verhuizing of stuur hem op. U krijgt een nieuwe pas op het nieuwe adres. Gebruik NIET de pas van de vorige bewoner(s).
Het invoeren van de afvalpas is bedoeld om de hoeveelheid restafval per inwoner te verminderen (het streven is 100 kilo per inwoner). De manier waarop de gemeente dat wil bereiken is door het scheiden van afval te bevorderen. Voor het inzamelen en verwerken van grondstoffen, betalen inwoners van de gemeente Uithoorn vanaf 1 januari 2025 een vast bedrag. Voor het inzamelen en verwerken van restafval betalen inwoners het variabele tarief. Om de kosten per huishouden te bepalen, wordt de afvalpas gekoppeld aan het woonadres. De gemeente Uithoorn is ervan overtuigd dat een financiële prikkel zal helpen het gescheiden inleveren van afval te bevorderen.
De gemeente Uithoorn heeft de landelijke doelstellingen van ’Van Afval Naar Grondstof – HuisHoudelijk Afval’ (VANG-HHA, onderdeel van de circulaire economie) overgenomen. De eerste stap houdt in: 100 kg restafval per inwoner in 2020. Gemeente Uithoorn heeft nog steeds het landelijke doel niet behaald van maximaal 100 kg restafval per inwoner in 2020. Dat is ongeveer 2 kilo per inwoner per week. Het uiteindelijke doel voor heel Nederland is om in 2050 volledig circulair te zijn. Dit met het oog op ons klimaat en de biodiversiteit, en om vervuiling aan te pakken. Efficiënter en langer gebruik van grondstoffen vermindert de uitstoot van verontreinigende stoffen.
Het zou veel schelen als inwoners restafval voorkomen (preventie) en hun afval goed scheiden. Het restafval wordt verbrand door het Afvalenergie Bedrijf in Amsterdam, AEB. Verbranden is het duurste wat je met afval kunt doen. Het Rijk heft over het tarief van AEB een extra belasting die de gemeente moet betalen, omdat er grondstoffen verloren gaan. Terwijl we naar een circulaire maatschappij moeten. Daar komt straks er nog een CO2-heffing bij.
En we hebben het probleem van de lachgascilinders. Deze cilinders exploderen in de ovens. Dat brengt grote gevaren voor medewerkers met zich mee. En het brengt schade toe aan de ovens. Al ons restafval moet voortaan eerst worden geshredderd (in kleine stukjes gemaakt), zodat de lachgascilinders niet meer kunnen ontploffen in de ovens. Dat is heel erg duur.
Kortom, goed afval scheiden scheelt in uw portemonnee. Hoe beter iedereen afval scheidt en hoe minder vaak u restafval aanbiedt, hoe minder u uiteindelijk betaalt.
We bieden nu elk jaar al minder restafval aan, maar zitten nog steeds op een gemiddelde van ca 200 kg per inwoner/per jaar. De inschatting is dat Uithoorn dankzij de afvalpas 15% minder restafval zal hebben. Dat is ongeveer 30 kg per inwoner per jaar, aan afval van bedrijven en mensen die hier niet wonen. En met het recycletarief scheelt dat ongeveer 35% restafval. Dat is ongeveer 70 kg per inwoner per jaar minder doordat inwoners minder afval weggooien en afval beter scheiden. We willen naar 100 kg restafval per inwoner per jaar, juist om de kosten binnen de perken te houden.
We hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. U kunt dit lezen in de Privacyverklaring m.b.t. afvalinzameling gemeente Uithoorn.
Volg ons