Afvalstoffenheffing

Ieder huishouden betaalt voor het ophalen en verwerken van afval en grondstoffen. Dit heet afvalstoffenheffing. Vanaf 1 januari 2025 betalen inwoners een vast en een variabel tarief. Het vaste tarief is voor de inzameling en verwerking van alle afvalstromen, behalve restafval. Het variabele tarief wordt vanaf 2025 bepaald door het aantal keer dat u uw restafval aanbiedt. Omdat de verwerking van restafval duur is, kunnen we samen kosten besparen door restafval te voorkomen (preventie) en afval goed te scheiden.

Wat en wanneer betaalt u in 2025?

Het verwerken van restafval is het duurste onderdeel van het afvalbeheer. Huishoudens betalen hier samen voor via de afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing en organiseren hun inzameling zelf. 
Sinds de invoering van de afvalpassen is de hoeveelheid restafval in de gemeente Uithoorn aanzienlijk verminderd. 

Begin 2025 krijgt u bericht van gemeentebelastingen Amstelland voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing 2025. Dit is € 297 voor iemand die alleen woont en € 312 voor een ‘meerpersoonshuishouden’. 
Voor alle keren dat u in 2025 restafval weggooit of uw mini restafvalcontainer laat legen, krijgt u in 2026 een rekening van gemeentebelastingen Amstelland. 
In het bewonersportaal kunt u bijhouden hoe vaak u restafval aanbiedt.

We vragen vanaf 1 januari 2025 per keer dat u restafval weggooit:

  • € 1 per zak restafval in de ondergrondse restafvalcontainer (60 liter)
  • € 4 per voor het legen van een minicontainer voor restafval (240 liter) 

Met dit geld kunnen we precies de kosten van inzameling, shredderen en verbranden (plus Rijksbelasting en CO2 heffing daarop) van restafval betalen. 

Tip: Bent u gewend om vaak kleine zakjes restafval weg te gooien, stop de kleinere zakjes in een grotere zak en breng het daardoor minder vaak weg. Dat scheelt u geld. Kunt u een grotere zak niet wegbrengen? Vraag een buur of familielid om u te helpen. Samen kunnen we meer!

Wie krijgt er compensatie?
  • Heeft u een inkomen op bijstandsniveau, zonder eigen vermogen? Dan hoeft u het vaste deel niet te betalen. En u krijgt korting op het variabele deel (eenpersoonshuishouden € 22, meer-persoonshuishouden € 66). Bekijk hiervoor de pagina over kwijtscheldingen op Gemeentebelastingen Amstelland
  • Heeft u medisch afval, zoals incontinentie- en stomamateriaal? Dan kunt u een korting van € 22 op het variabele deel aanvragen. U kunt dit vanaf januari 2025 aanvragen via een aanvraagformulier. 
    Tip: Kijk ook op Veelgestelde vragen - Stomavereniging daar vindt u de informatie over speciale afvalemmers voor dit soort afval.
  • Raapt u regelmatig zwerfafval op? U kunt een zwerfafvalpas aanvragen onder bepaalde voorwaarden. Kijk voor meer informatie op zwerfafval
  • Voor los zwerfafval en zakjes met hondenuitwerpselen blijven de openbare prullenbakken staan, of komen er kleppen op de ondergrondse containers. Mist u een bak op een locatie? Geef het door via gemeente@uithoorn.nl. Wij kijken wat we voor u kunnen doen.
Kunt u een voorbeeld van een rekensom geven?

Een alleenstaande man woont in Uithoorn in een appartement. Begin 2025 krijgt hij een rekening van € 297 voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing. Gedurende het jaar 2025 brengt hij 22 keer een zak restafval naar de ondergrondse container. In 2026 krijgt hij daar een aparte rekening voor van € 22. Dat is het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

In totaal betaalt hij dus € 319 aan afvalstoffenheffing over 2025. Hij heeft het goed gedaan, en is nog voordeliger uit dan in 2024. Toen betaalde hij € 323,06!

Hij had dit zelf ook al uitgerekend. Met het nummer op zijn afvalpas en de inlogcode die hij per brief ontving, volgde hij zijn recycletarief in het bewonersportaal

Waarom geen nascheiding?

Gemeente Uithoorn heeft gekozen voor bronscheiding, omdat de kwaliteit van het te recyclen materiaal dan beter is. Met name drankenkartons uit restafval zijn door vocht en vuil moeilijker te recyclen. Voor textiel en papier en karton uit de nascheiding zijn bijna geen afnemers te vinden, vanwege vocht en geur. GFT uit nascheiding mag niet gecomposteerd worden, omdat het mogelijk in aanraking gekomen is met chemisch afval zoals oxiderende batterijen. Dat kan ernstige milieuvervuiling opleveren als de tuinders dit compost gebruiken. Dat komt in ons voedsel. Glas kan men er helaas nog niet machinaal uithalen.

De bewustwording over afval is groter, als de inwoners zelf scheiden. Het is op dit moment ook geen keuze voor de gemeente Uithoorn, omdat de sorteerinstallaties van verwerkers helemaal vol zitten.

Restafval: Wat gebeurt ermee? Waarom betalen we belasting? 

Restafval van de gemeente Uithoorn wordt verbrand bij het Afval Energiebedrijf in Amsterdam (AEB). Er wordt energie mee opgewekt, maar er gaan ook waardevolle grondstoffen verloren. Bij de verbranding komen er ook schadelijke stoffen vrij. De gemeente betaalt daarom belasting per ton restafval aan het Rijk. Vanaf 2025 komt er een extra CO2-belasting bij. Dus hoe minder restafval, hoe beter voor de afvalstoffenheffing en het milieu.

Lachgascilinders in restafval

Lachgascilinders kunnen ontploffen bij verbranding, wat gevaarlijk is en schade veroorzaakt. Daarom moet afval eerst worden geshredderd (versnipperd). De inzamelaar leegt de containers en shreddert het restafval, wat extra kosten met zich meebrengt. Breng daarom een gebruikte lachgascilinder naar het Scheidingsdepot. Vindt u een lachgascilinder, laat het liggen en geef de locatie door via melding of maak gebruik van de BuitenBeter app. U kunt daarin gelijk een foto van de locatie toevoegen.

Wie heeft dit besloten?

De gemeenteraad heeft besloten dat er vanaf 1 januari 2025 een recycletarief wordt ingevoerd. Inwoners betalen naast een vast bedrag aan afvalstoffenheffing een variabel tarief op basis van hun aanbod van restafval.
Daar is veel overleg en besluitvorming over geweest, hieronder staan linken naar de vergaderingen. De tarieven en kwijtscheldingen worden vastgelegd in verordeningen. Deze stelt de raad vast op 19 december 2024.

Besluitvorming 

Hoe kan ik voorkomen dat ik onterecht betaal voor het openen van een container? 

Een containeropening is pas afgerond als de container geopend is en vervolgens weer wordt gesloten. Bij een volle container of een defecte container wordt er dus niet betaald als na 1 januari 2025 het tarief geldt. U kunt in het bewonersportaal controleren of deze onterechte aanbieding is geregistreerd. Is dat wel het geval, neem dan contact op met het Klant Contact Centrum via (0297) 513 111.

Is de invoering van het recycletarief in andere gemeenten succesvol? 

Sommige gemeenten kregen te maken met de zogenaamde ‘Diftar paradox’. Als de gemeente vaste uitgaven met variabele inkomsten financiert brengt dat risico's met zich mee. Om dit te voorkomen, wordt het variabele tarief voor restafval zo vastgesteld dat het de kosten van inzameling en verwerking van het restafval volledig dekt. Op deze manier wordt restafval een financieel gesloten systeem, binnen het grotere gesloten systeem van de totale afvalbegroting. De gemeente Uithoorn heeft daarmee gezorgd het risico van de ‘Diftar paradox’ uit te sluiten. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse gemeenten een vorm van recycletarief. Onderzoek toont aan dat gemeenten met een recycletarief betere prestaties behalen op het gebied van afvalbeheer, met hogere scheidingspercentages en minder kilogrammen restafval per huishouden.