Privacyverklaring afvalinzameling Uithoorn
Deze informatie hoort bij de algemene informatie over het verwerken van persoonsgegevens door de gemeente Uithoorn en het beleidskader Privacy en Gegevensbescherming.
1. Waarom een privacyverklaring?
De gemeente Uithoorn verzorgt de afvalinzameling en -verwerking in Uithoorn en De Kwakel. De gemeente is eindverantwoordelijk voor de bescherming van uw persoonsgegevens.
Deze privacyverklaring geeft richtlijnen over de verwerking van uw persoonsgegevens in overeenstemming met de privacyregelgeving. De richtlijnen zorgen ervoor dat de verwerking gebeurt op een rechtmatige, behoorlijke en transparante wijze.
De Gemeente Uithoorn verwerkt persoonsgegevens in het kader van de afvalinzameling, gelet op de Afvalstoffenverordening, het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening, de Verordening Afvalstoffenheffing, Verordening Kwijtschelding en Verordening Toeristenbelasting van Uithoorn.
2. Wie is verantwoordelijk voor het verwerken van persoonsgegevens?
De bestuursorganen van de gemeente zijn verantwoordelijk voor het verwerken van gegevens voor de gemeente, of in opdracht van de gemeente. De bestuursorganen van de gemeente zijn de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) en de gemeenteraad.
Voor de verwerkingen van gegevens m.b.t. afvalinzameling is de verwerkingsverantwoordelijke het college van B&W.
3. Waarom hebben wij persoonsgegevens nodig?
Per 1 januari 2025 bestaat de afvalstoffenheffing uit een vast deel en een variabel deel. De hoogte van het variabele deel is afhankelijk van het aantal keer dat u de verzamelcontainer* voor restafval gebruikt. Met gebruiken bedoelen we het aanbieden van uw afvalpas, het openen van de container en deze daarna weer sluiten. In het geval van een minicontainer telt het aantal keer dat de minicontainer wordt geleegd. Via uw afvalpas of chip in de minicontainer wordt bijgehouden hoe vaak een huishouden restafval aanbiedt. Om de afvalstoffenheffing te kunnen bepalen, is het nummer van de afvalpas en/of de chip in de minicontainer gekoppeld aan uw adres. Daarnaast heeft u de afvalpas nodig om afval naar het Scheidingsdepot te kunnen brengen.
* Een verzamelcontainer is een (semi)-ondergrondse container, een (tijdelijke) bovengrondse container en in het geval van GFT een minicontainer in een behuizing.
4. Wat kunnen wij met uw gegevens?
De afvalgegevens worden voor de volgende doelen geregistreerd:
1) Afvalinzameling en afvalstoffenheffing
- afvalinzameling, waaronder adresgebonden inzameling (zoals grofvuil ophalen op afspraak)
- de berekening, correcte oplegging en inning van het variabele deel van de afvalstoffenheffing
- het aanmaken en beheren van uw afvalpas, zoals:
o blokkeren van afvalpassen (na melding)
o toesturen afvalpas (na aanvraag)
o afhandeling betaling tweede minicontainer (na aanvraag)
o het openen van de verzamelcontainer (controle chipnummer afvalpas);
- afhandeling betaling, bijvoorbeeld na aanvraag afvalpas, minicontainer of grofvuil ophaalafspraak
2) Voldoen aan wetgeving
- het naleven van wettelijke verplichtingen, zoals de Wet Milieubeheer en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening
- het behalen van (Europese, landelijke, regionale en lokale) milieudoelstellingen en het optimaliseren van het afvalbeleid
3) Communicatie
- communiceren en informeren over afvalinzameling
- het geven van voorlichting over afvalstoffen, grondstoffen en milieu
- communiceren over vragen of meldingen, het afhandelen van klachten en het voeren van
4) Verbeteren van processen en efficiëntie
- voorkomen van afvaltoerisme en stortingen door bedrijven bij voorzieningen voor huishoudens
- het verbeteren van de efficiency van de afvalinzameling voor de beheersing van de kosten voor gemeentelijk afvalbeheer (zoals routeoptimalisatie)
- beheer van en controle op het gebruik van gemeentelijke inzamelvoorzieningen
- beveiliging van bezoekers, medewerkers en eigendommen
- eventuele geschillen
- controle op de naleving van en handhaven van de gemeentelijke afvalstoffenverordening
- analyseren en onderzoeken van de inzameling van afvalstoffen, afvalscheiding en het gebruik van de inzamelvoorzieningen
5. Welke gegevens bewaren wij?
Het verschilt per doel welke gegevens er verwerkt worden en ook door wie. Hieronder staat dit opgesomd.
5.1 Voor afvalinzameling
In het kader van de afvalinzameling worden de volgende categorieën gegevens door de gemeente Uithoorn verwerkt:
- NAW-gegevens (zonder persoonsnamen)
- uniek identificatienummer (chipnummer van de afvalpas of minicontainer)
- aantal ledigingen van de minicontainer (via chip) of aanbiedingen op verzamelcontainers voor restafval (via afvalpas)
- datum, en tijdstip van de aanbieding of lediging
- inhoud verzoeken/klachten/meldingen
- betaling door toeristen d.m.v. QR-code
5.2 Bij compensatieregelingen
De gemeente verwerkt de volgende gegevens van de personen die een aanvraag hebben ingediend voor een compensatieregeling:
Bij compensatie voor medisch afval verwerken wij:
- Naam; straat, huisnummer en woonplaats; e-mail en telefoonnummer, soort medisch afval, factuur met een bewijs van het soort medisch afval dat deze gebruikt;
Bij compensatie voor zwerfafvalrapers verwerken wij:
- Naam; straat, huisnummer en woonplaats; e-mail en telefoonnummer; soort en verwachte hoeveelheid in te zamelen zwerfafval, waar wordt het zwerfafval opgeraapt;
5.3 Bij kwijtscheldingen
Wat betreft kwijtschelding maakt de gemeente Uithoorn gebruik van de mogelijkheid om geautomatiseerd te laten toetsen of iemand voor kwijtschelding in aanmerking komt. Bij de geautomatiseerde toets worden de gegevens van de gemeentelijke belastingdienst vergeleken met die van het UWV, de Belastingdienst en de RDW. Op basis van de gegevensuitwisseling kan worden ingeschat of er belemmeringen zijn voor het toekennen van kwijtschelding.
De gegevens worden verstrekt aan Gemeentebelastingen Amstelland om de kwijtschelding van het vaste deel van de afvalstoffenheffing door te voeren. Vervolgens verstrekt Gemeentebelastingen Amstelland deze gegevens aan de gemeente Uithoorn om de compensatie van het variabele deel van de afvalstoffenheffing te kunnen verrekenen.
5.4 Gebruikt u een van de volgende voorzieningen?
Afvalpas:
Indien u gebruik maakt van een afvalpas worden de volgende persoonsgegevens per woonadres (straat, huisnummer en postcode) verwerkt:
- pasnummer en chipnummer
- status afvalpas (actief of geblokkeerd)
- datum uitgifte afvalpas
- historie van de pas (aanmaak datum, pas verloren, pas beschadigd)
- aanbiedgegevens: datum, tijd en containernummer waarop de afvalpas is aangeboden (en of de container daadwerkelijk is opengegaan)
Minicontainer:
Als u gebruik maakt van een minicontainer (Restafval, PMD, GFT en/of Oud Papier &Karton) worden de volgende persoonsgegevens per woonadres (straat, huisnummer en postcode) verwerkt:
- aantal containers, soort (Restafval, PMD, GFT en Oud Papier &Karton) en inhoud (in liters)
- datum uitgifte en inname van de minicontainer
- chipnummer in de minicontainer
- aanbiedgegevens: datum en tijd waarop een minicontainer is geleegd
- historie van de container
Scheidingsdepot:
Wanneer u een bezoek brengt aan het Scheidingsdepot, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
- datum bezoek aan het scheidingsdepot
Bewonersportaal:
Bij gebruik van het bewonersportaal worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
- adresgegevens: postcode, straatnaam en huisnummer
- aanbiedgegevens: datum en tijd waarop afvalpas is aangeboden of minicontainer voor restafval is geleegd
- GPS locatie - indien via Cookies toestemming is gegeven voor locatiebepaling voor containers in de buurt
- indien een vorm van compensatie van toepassing is voor het variabele deel van de afvalstoffenheffing, is in het bewonersportaal dit saldo zichtbaar.
6. Delen en uitwisselen van gegevens met derden
In het kader van de afvalinzameling maakt de gemeente gebruik van externe verwerkers, zoals een andere partij of (datamanagement)systeem. Soms bevinden deze partijen of systemen zich buiten de gemeente. De gemeente legt de afspraken over de omgang met persoonsgegevens schriftelijk vast in een verwerkersovereenkomst. Dit gebeurt met alle verwerkers van persoonsgegevens van de gemeente.
6.1 KLIKO WTS verwerkt in opdracht van de gemeente Uithoorn de volgende categorieën gegevens:
- NAW-gegevens (zonder persoonsnamen)
- nummer afvalpas of nummer minicontainer (op adressticker)
- uniek identificatienummer (afvalpasnummer of chipnummer van de minicontainer)
- aantal ledigingen van de minicontainer (via chip) of aanbiedingen op verzamelcontainers voor restafval (via afvalpas)
- datum, locatie en tijdstip van de aanbieding of lediging
6.2 Gemeentebelastingen Amstelland verwerkt in opdracht van de gemeente Uithoorn de volgende categorieën gegevens:
- NAW-gegevens en WOZ-nummer (inclusief persoonsnamen)
- uniek identificatienummer (afvalpasnummer of chipnummer van de minicontainer)
- aantal ledigingen van de minicontainer (via chip) of aanbiedingen op verzamelcontainers voor restafval (via afvalpas)
- datum en tijdstip van de aanbieding of lediging
- rekeningnummer
- gegevens in het kader van kwijtschelding of compensatie (zie 5.3 Kwijtschelding)
6.3 Inzamelaar PreZero verwerkt in opdracht van de gemeente Uithoorn de volgende categorieën gegevens:
- uniek identificatienummer (chipnummer van de minicontainer)
- aantal ledigingen van de minicontainer (via chip)
- datum en tijdstip van de lediging
6.4 Containermanagement SULO verwerkt in opdracht van de gemeente Uithoorn de volgende categorieën gegevens:
- uniek identificatienummer (chipnummer van de minicontainer)
- aantal ledigingen van de minicontainer (via chip)
- datum en tijdstip van de lediging
7. Wettelijke grondslag
Het inzamelen van huishoudelijk afval is een publieke taak van de gemeente. Als wettelijke grondslag voor de verwerking van de persoonsgegevens bij de afvalinzameling geldt de goede vervulling van de publieke taak zoals vermeld in art. 10.21 en 10.22 Wet milieubeheer.
De gemeente verwerkt bovengenoemde gegevens alleen in het kader van de bovengenoemde doeleinden die gerelateerd zijn aan de dienstverlening door de gemeente en noodzakelijk zijn om de afvalinzameling zo klantvriendelijk en efficiënt mogelijk uit te voeren. En de kosten van inzameling en verwerking van afvalstoffen te kunnen verrekenen met de huishoudens via de afvalstoffenheffing op basis van de Verordening Afvalstoffenheffing Uithoorn en de Verordening Kwijtschelding Uithoorn. De gemeente zal erop toezien dat de concrete Persoonsgegevens die worden verwerkt noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de aan haar overgedragen (publiekrechtelijke) taak (proportionaliteitsbeginsel).
De wettelijke grondslag voor deze verwerking vindt u in artikel 6, lid 1, onderdeel e “AVG”.
8. Geen doorgifte buiten EER en geen profilering
De persoonsgegevens worden niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER) verwerkt. Er wordt geen profilering gebruikt.
9. Informeren Betrokkenen
De gemeente heeft ervoor gezorgd dat betrokkenen op transparante en begrijpelijke toegankelijke wijze zijn geïnformeerd over de gegevensverwerking via informatieverstrekking op haar website en het bewonersportaal. De gemeente heeft een privacyverklaring opgesteld en kenbaar gemaakt via haar website.
10. Bewaartermijnen
De gemeente draagt er zorg voor dat de Persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is en in overeenstemming met een wettelijke bewaarplicht, zoals de fiscale bewaarplicht.
11. Contact
Voor vragen over persoonsgegevens kunt u mailen naar fg@uithoorn.nl.
Voor overige vragen mailt u naar gemeente@uithoorn.nl.
12. Inwerkingtreding privacyverklaring
Deze privacyverklaring treedt in werking op 24 september 2024.
Volg ons