Uitweg

Als u een (tijdelijke) uitweg of uitrit van een perceel naar de openbare weg wilt maken, vernieuwen, veranderen of vergroten, heeft u een omgevingsvergunning nodig. U vraagt een omgevingsvergunning aan via het omgevingsloket.

Zo vraagt u een vergunning aan voor het aanleggen van een inrit: 

  1. Ga naar het het omgevingsloket;
  2. Doe de vergunningcheck;
  3. Log in: voor uzelf met DigiD of voor een bedrijf met eHerkenning;
  4. Doorloop de aanvraag;
  5. Stuur alle gevraagde gegevens mee.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen met 6 weken.

Let op: Het is verboden om zonder omgevingsvergunning: 

  • een inrit te maken vanaf de weg;
  • de weg te veranderen (door bijvoorbeeld de stoep te verlagen);
  • een bestaande inrit te veranderen.

Zonder omgevingsvergunning mag u niet:

  • een inrit maken vanaf de weg
  • de weg veranderen (door bijvoorbeeld de stoep te verlagen)
  • een bestaande inrit veranderen

Als u een omgevingsvergunning aanvraagt, dan betaalt u meestal niet alleen de kosten voor de omgevingsvergunning. Vaak brengt de gemeente ook plankosten in rekening. Dit zijn kosten voor voorbereiding van en toezicht op de aanleg van voorzieningen. Bijvoorbeeld groenvoorzieningen, nieuwe wegen of het dempen van sloten.

De aanvraagvereisten kunt u lezen in artikel 22.297 Omgevingsplanactiviteit: uitweg van de Bruidsschat. Let wel op: controleer wel of het (tijdelijke) omgevingsplan ook toestaat dat er geparkeerd mag worden op de uitweg.

Wetten

Zo vraagt u een vergunning aan voor het aanleggen van een uitweg:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck. U kunt de vergunning daarna meteen aanvragen.
  • Log in: 
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning
  • U geeft door:
    • een tekening of foto met daarop de gewenste ligging van de uitweg
    • een foto van de bestaande situatie

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Heeft u in 2023 een vergunning aangevraagd? Dan gelden voor u mogelijk andere regels.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.