Melding brandveilig gebruik van bouwwerken

Een gebouw moet brandveilig zijn. Voor sommige bouwerken moet u een melding doen of vraagt u een vergunning aan. Dit doet u via het omgevingsloket

Landelijke richtlijnen brandveilig gebruiken bouwwerken

Er zijn landelijke richtlijnen voor het brandveilig gebruiken van bouwwerken. Wilt u een gebouw gaan gebruiken? Soms moet u dit melden.

Er zijn extra eisen aan de brandveiligheid van basisscholen, dagverblijven en verzorgingstehuizen. Voor deze bouwwerken vraagt u een omgevingsvergunning aan. U mag het gebouw niet gebruiken voordat u de vergunning heeft.

Heeft u een brandveiligheidsinstallatie, zoals een sprinklerinstallatie? Zorg dat u kunt laten zien dat de installatie aan de gestelde eisen voldoet.

Zo doet u een melding of vraagt u een vergunning aan

U ziet of u een melding moet doen of een vergunning aan moet vragen. U kunt dit direct doen.

Log in:

  • voor uzelf: met DigiD
  • voor een bedrijf: met eHerkenning
Voorwaarden

U doet een melding als:

  • u een gelijkwaardige oplossing voor het garanderen van de vereiste brandveiligheid heeft
  • in het gebouw meer dan 50 mensen aanwezig zullen zijn
  • u in het gebouw aan meer dan 4 personen kamers verhuurt

U vraagt een omgevingsvergunning onder andere aan als:

  • uw bedrijf of verzorgingsinstelling slaapplaatsen heeft voor meer dan 10 personen
  • uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar
  • uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapten
Termijn

De gemeente neemt binnen 6 maanden een besluit over uw vergunningaanvraag. Deze termijn kan de gemeente eenmaal verlengen met 6 weken.

Bezwaar & beroep

U geeft eerst uw mening over het ontwerpbesluit (zienswijze). Doe dit binnen 6 weken. Daarna kunt u tegen het besluit van de gemeente in beroep gaan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.

Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:

  • welke gegevens de gemeente over u heeft
  • waarvoor deze gegevens nodig zijn
  • wat er met uw gegevens gebeurt.

Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.