Een evenement organiseren

Wilt u een klein of groot evenement organiseren met een redelijk groot effect op de openbare ruimte, zoals een buurtfeest, sporttoernooi, optocht, herdenking, popconcert of dansfeest? Dan heeft u daar een vergunning voor nodig. Die vraagt u aan via DigiD of eHerkenning.

Evenement organiseren

Een vergunning vraagt u aan via DigiD of Eherkenning op deze pagina. Een klein evenement waarvoor alleen een melding moet doen regelt u op Een klein evenement organiseren

Als u de aanvraag doet via DigiD of via eHerkenning dan moet u een aantal bijlagen toevoegen:

  • Draaiboek; met daarin o.a. EHBO, verkeersregelaars, slecht weer scenario, veiligheids- en verkeersplan;
  • Tekening op schaal van het terrein met alle objecten, parkeergelegenheid, fietsenstalling, etc. Vindt het evenement plaats in een gebouw, dan geeft u ook alle aanwezige (nood)voorzieningen aan en brandblusmiddelen;
  • Tekening van de tent met bijbehorende maatvoering en alle objecten inclusief alle aanwezige (nood)voorzieningen;
  • Brandveiligheidscertificaat tent(en);
  • Als er tijdens het evenement zwak-alcoholhoudende drank wordt geschonken, dan moet er een ontheffing van Art. 35 alcoholwet worden aangevraagd.

Afhankelijk van de activiteiten moet u mogelijk nog meer bijlagen toevoegen. Dat leest u in de aanvraag.  

Als uw aanvraag niet compleet is, laat de gemeente u weten binnen welke termijn u de ontbrekende stukken alsnog kunt inleveren. Vult u uw aanvraag niet op tijd aan, dan wordt die niet in behandeling genomen. 

Het kan zijn dat u geen evenementenvergunning nodig heeft, maar wel een vergunning voor enkele bijkomende activiteiten.

Gebruik maken van versterkt geluid

Wilt u tijdens het evenement gebruik maken van versterkt geluid, dan vragen wij u de geluidsbronnen zo plaatsen dat zij voor omwonenden zo min mogelijk geluidsoverlast veroorzaken. Het geluidsniveau mag niet meer zijn dan maximaal 75 dB(A) tot 01.00 op de vrijdag en zaterdag. Voor de overige dagen, mag dit maximaal tot 23.00 uur.

Er zijn geen kosten verbonden aan het in behandeling nemen van uw aanvraag. Wel voor een aanvraag van een tijdelijke ontheffing voor het schenken van zwak-alcholhoudende dranken en voor het gebruik maken van gemeentelijke diensten (zoals dranghekken).

Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met team Vergunningen, Toezicht en Handhaving via gemeente@uithoorn.nl of (0297) 513111.

De gemeente beslist binnen 8 weken over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan mag de gemeente deze periode 1 keer verlengen.

Zo vraagt u een vergunning voor een groot evenement aan:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • Log in.

U geeft onder andere door:

  • contactgegevens van de organisatie, zoals e-mailadres en telefoonnummer
  • wanneer u het evenement wilt organiseren
  • de precieze plek van het evenement
  • een plattegrond van het evenement
  • hoeveel bezoekers u verwacht

De gemeente bespreekt uw evenement met de hulpdiensten (politie, brandweer en medische hulpdiensten). Misschien hebben de hulpdiensten eisen waar u rekening mee moet houden.

Organiseert u een groot evenement waarvoor u misschien meer vergunningen nodig heeft? Neem dan contact op met de gemeente voordat u de vergunning aanvraagt.

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.

Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.

Heeft u in 2023 een melding gedaan of een vergunning aangevraagd? Dan gelden voor u mogelijk andere regels.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.