Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

Met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat u zien dat u zich in het verleden goed gedragen heeft. Werkgevers en andere organisaties kunnen hierom vragen. Informeer eerst of u de VOG digitaal via uw werkgever kunt aanvragen. De gemeente betaalt de kosten voor de VOG niet terug als blijkt dat uw aanvraag ten onrechte via de gemeente Uithoorn is gedaan. U vraagt de VOG aan met DigiD of u maakt een afspraak bij de gemeente. Maak uw keuze:

Vraag uw VOG aan via DigiD

Maak een afspraak

Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent:

  • U heeft geen strafblad.
  • U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag.

Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

  • een visum of werkvergunning aanvraagt
  • als vrijwilliger gaat werken
  • lid wilt worden van een schietvereniging

Iedereen kan een VOG aanvragen. U krijgt een VOG als:

  • u geen strafblad heeft.
  • u wel een strafblad heeft. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag.

Doe de VOG-check van Justis om te zien wat uw kans op een VOG is.

Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kost:

  • € 33,85 als u de VOG online aanvraagt via Justis
  • € 41,35 als u de VOG schriftelijk aanvraagt via de gemeente
  • € 207,- als u de VOG aanvraagt voor een organisatie

Vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen krijgen de VOG gratis.

Binnen 4 tot 8 weken krijgt u te horen of u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) krijgt. Als u geen strafbare feiten heeft gepleegd, krijgt u de VOG meestal binnen anderhalve week.

Vraag een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) altijd aan via Justis (online) of de gemeente (schriftelijk).

Zo vraagt u online een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan:

  • Vraag aan de organisatie waarvoor u een VOG nodig heeft of zij de aanvraag digitaal voor u klaarzetten.
  • U ontvangt een e-mail met daarin een link om de aanvraag af te ronden.
  • Log in met uw DigiD.
  • Controleer uw gegevens.
  • U betaalt de VOG online met iDEAL.
  • U krijgt de VOG thuisgestuurd, of vanaf uiterlijk 22 mei 2024 digitaal in uw Berichtenbox. 
Kiest u voor een digitale VOG? Zorg er dan voor dat uw Berichtenbox is geactiveerd. Vink aan dat screeningsautoriteit Justis een organisatie is waar u digitale post van wilt ontvangen én geef hier een actueel, werkend e-mailadres op. Dit zijn eenmalige stappen.


Kan de organisatie de aanvraag niet digitaal klaarzetten? Vraag dan om het aanvraagformulier bij de organisatie.

  • Vul het aanvraagformulier in.
  • Lever het ingevulde formulier in bij de gemeente waar u ingeschreven staat.
  • Neem uw geldige identiteitsbewijs mee.
  • U betaalt de VOG bij de aanvraag.
  • De gemeente stuurt uw aanvraag door naar Justis.
  • U krijgt de VOG thuisgestuurd.

Let op: bij een foute aanvraag kan de gemeente u de kosten niet terugbetalen.  

Als u het niet eens bent met de beslissing van Justis, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken tegen het besluit.

Doe uw aanvraag online. De organisatie waarvoor u de VOG nodig heeft, zet de online aanvraag voor u klaar. Lukt online aanvragen niet? Neem contact met ons op. U kunt niet langskomen zonder afspraak.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.