Echtscheiding melden
U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. Daarna meldt uw advocaat, uzelf of uw voormalig partner de echtscheiding bij de gemeente waar u getrouwd bent. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is het officieel. Ook is het belangrijk om bij een scheiding uw geldzaken goed te regelen. Zo voorkomt u betalingsachterstanden en schulden. Onder 'Bijzonderheden' vindt u tips.
- Uw geldzaken regelen bij een echtscheiding op Wijzeringeldzaken.nl
- Uw geldzaken regelen bij een echtscheiding op Rijksoverheid.nl
- Laat geen geld liggen op Uithoorn.nl
- Hulp bij geldzorgen op Uithoorn.nl
- Informatie over scheiden op Rijksoverheid.nl
- Informatie over scheidingsprocedures op Rechtspraak.nl
- Informatie over scheiden in het buitenland
Bent u in het buitenland getrouwd en gescheiden? Of in het buitenland getrouwd en in Nederland gescheiden? Dan doet u de melding bij de gemeente Den Haag.
U moet de melding binnen 6 maanden na de definitieve beslissing van de rechter doen.
Zo meldt u een echtscheiding:
- U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig.
- Uw advocaat stuurt de beslissing van de rechtbank naar de gemeente. U kunt ook zelf melding doen bij de gemeente. Ook uw voormalige partner mag dit doen. U doet dit bij de gemeente waar u getrouwd bent.
- U stuurt de volgende documenten naar de gemeente:
- een schriftelijk verzoek tot inschrijving in het register van de burgerlijke stand
- bewijs van de uitspraak van de rechtbank (de beschikking)
- bewijs dat u niet tegen de uitspraak van de rechter in beroep gaat (de akten van berusting)
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Volg ons