Persoonsgegevens inzien/wijzigen op basis van AVG

Als u wilt weten welke persoonlijke gegevens de gemeente van u heeft, dan kunt u een verzoek doen op basis van de wet Algemene verordening gegevens bescherming (AVG). U kunt bijvoorbeeld uw dossier inzien, laten wijzigen, verwijderen enzovoort. Lees hier hoe het werkt en wat uw rechten zijn rondom privacy.

Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens:

  • U meldt zich aan de balie of
  • U vult het DigiD formulier in:

Verzoek om persoonsgegevens inzien of wijzigen 

U geeft in ieder geval door:

  • over welke persoonsgegevens het gaat;
  • wat uw verzoek is.
Voorwaarden voor het indienen van een verzoek

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:

Het gaat om persoonsgegevens van:

  • uzelf
  • een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent
  • U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde).
  • Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.

Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Uw rechten

De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.

U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om:

  • uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
  • uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
  • uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
  • uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
  • een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
  • uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
  • informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
  • te stoppen met de verwerking van uw gegevens
  • geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.

De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden.

U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. U moet daar een duidelijk antwoord op krijgen.

Termijn

De beslissing over een concreet verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze tijd mag eenmaal verlengd worden met 2 maanden. Als de gemeente de termijn wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, bijvoorbeeld met uw DigiD.

Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.

Zo bekijkt u een aantal van uw persoonsgegevens
  • Log in op de website MijnOverheid. U heeft hiervoor DigiD nodig.
  • Bekijk uw persoonsgegevens.
  • U ziet welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken en waarvoor.
Bezwaar & beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek over uw persoonsgegevens. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u vindt dat u geen duidelijk antwoord krijgt op uw verzoek om informatie, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.