Gevonden of verloren voorwerpen melden
Heeft u op straat een voorwerp gevonden of verloren? Dan kunt u dit online melden bij de gemeente.
Een gevonden voorwerp kunt u met of zonder DigiD melden bij de gemeente. U kunt het voorwerp daarna bij de gemeente afgeven of thuis goed bewaren.
- Voorwerpen die minder waard zijn dan € 450 bewaart de gemeente 3 maanden. Daarna worden ze verkocht, vernietigd of hergebruikt.
- Voorwerpen die meer waard zijn dan € 450 bewaart de gemeente 1 jaar. Als er binnen 1 jaar geen eigenaar is gevonden, kan de vinder de eigenaar worden. U moet dan zelf binnen een maand het voorwerp ophalen.
Zodra u een gevonden voorwerp naar de gemeente brengt, kunt u een ontvangstbevestiging ophalen tijdens de openingstijden. Neem een geldig identiteitsbewijs mee als u langskomt.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Volg ons