Afvalstoffenheffing

Ieder huishouden betaalt voor het ophalen en verwerken van afval en grondstoffen. Dit heet afvalstoffenheffing. Voor 2024 betalen huishoudens van gemeente Uithoorn een vast tarief. Vanaf 1 januari 2025 verandert dit en betalen inwoners een vast en een variabel tarief. Het vaste tarief is voor de inzameling en verwerking van alle afvalstromen, behalve restafval. Het variabele tarief wordt vanaf 2025 bepaald door het aantal keer dat u uw restafval aanbiedt. Omdat de verwerking van restafval duur is, kunnen we samen kosten besparen door restafval te voorkomen (preventie) en afval goed te scheiden.

Wat zijn de tarieven in 2024?
  • Per eenpersoonshuishouden 2024: € 323,06
  • Per meerpersoonshuishouden 2024: € 368,20
  • Tweede minicontainer voor restafval: € 157,88 (alleen voor inwoners van de lintbebouwing)
Wat zijn de tarieven in 2025?

Vanaf 1 januari 2025 betaalt u per keer dat u uw afvalpas bij de ondergrondse restafvalcontainer aanbiedt of per keer dat uw restafval minicontainer wordt geleegd. De afvalstoffenheffing bestaat uit in een vast tarief en een tarief per aanbieding (oftewel het variabel tarief). Huishoudens betalen (jaarlijks achteraf) per aanbieding van restafval in de ondergrondse container of per lediging van de minicontainer voor restafval (lintbebouwing). Er past een 60 liter zak in de trommel van de ondergrondse container en vier 60 liter zakken in de minicontainer. Hier wordt rekening mee gehouden in het tarief. Eind november 2024 neemt de raad beslissingen over alle zaken die te maken hebben met tarieven en vergoedingen.

Hoe wordt de hoogte van de afvalstoffenheffing bepaald? 

De gemeente verdient niet aan de afvalstoffenheffing. De afvalbegroting is een ‘gesloten’ financieel systeem. Dat wil zeggen dat alle kosten die de gemeente maakt om het afval in te zamelen en te verwerken, worden betaald van de inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De inkomsten van grondstoffen (PMD, papier, metaal, oude apparaten, glas, et cetera.) worden in mindering gebracht op de kosten van inzameling en verwerking. De kosten die overblijven worden gedeeld door het aantal huishoudens. 

Ik heb een minimum inkomen, wat nu?

Heeft u een minimum inkomen? Het is mogelijk om kwijtschelding over een deel van de afvalstoffenheffing te krijgen. Denkt u dat u hiervoor in aanmerking komt? Bekijk hiervoor de pagina over kwijtscheldingen op Gemeentebelastingen Amstelland

Hoe kan ik voorkomen dat ik onterecht betaal voor het openen van een container? 

Op dit moment, tot eind 2024, betaalt u nog niet voor het gebruik ondergrondse restcontainers. Een containeropening is pas afgerond als de container geopend is en vervolgens weer wordt gesloten. Bij een volle container of een defecte container gaat de container niet open. In dat geval betaalt u dus niks als straks (na 1 januari 2025) het tarief geldt. Mocht er toch een onterechte registratie zijn, dan wordt dit natuurlijk gecorrigeerd. U kunt dit zien in het bewonersportaal en het daar direct melden.

Is de invoering van het recycletarief in andere gemeenten succesvol? 

Sommige gemeenten kregen te maken met de zogenaamde ‘Diftar paradox’. Als de gemeente vaste uitgaven met variabele inkomsten financiert brengt dat risico's met zich mee. Om dit te voorkomen, wordt het variabele tarief voor restafval zo vastgesteld dat het de kosten van inzameling en verwerking van het restafval volledig dekt. Op deze manier wordt restafval een financieel gesloten systeem, binnen het grotere gesloten systeem van de totale afvalbegroting. De gemeente Uithoorn heeft daarmee gezorgd het risico van de ‘Diftar paradox’ uit te sluiten. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse gemeenten een vorm van recycletarief. Onderzoek toont aan dat gemeenten met een recycletarief betere prestaties behalen op het gebied van afvalbeheer, met hogere scheidingspercentages en minder kilogrammen restafval per huishouden.